Spring naar content
Livable_gemeentetilburg_huub
Blog, Project, Review
07 maart 2024

Hoe Livable de uitdagingen van leegstand bij de gemeente Tilburg succesvol aanpakte voor 82 woon- en werkunits

Huub werkt al 42 jaar voor de gemeente Tilburg. Hij is gestart bij de afdeling planeconomie (destijds afdeling grond- en bouwzaken). Later is deze afdeling overgegaan in het Vastgoedbedrijf en voor het team grond runt Huub nu 20 jaar alle zaken met betrekking tot tijdelijk beheer om leegstand tegen te gaan. Sinds december 2022 werken wij samen met de gemeente Tilburg, tijd voor een terugblik!

Wat was de situatie bij gemeente Tilburg voordat je bij ons aanklopte?

Vroeger had de gemeente 300 panden in beheer en stond ik er alleen voor. Wij hebben toen de hulp van een leegstandsbeheerder ingeschakeld. Deze leegstandsbeheerder raakte echter het KLB-keurmerk kwijt.

Wat waren belangrijke criteria voor een oplossing?

Om de zorg voor bewoners en ondernemers te garanderen in jouw vastgoed wil je een leegstandsbeheerder die aan het KLB-keurmerk voldoet. Zo weet je zeker dat er veilig en verantwoord gebruik gemaakt wordt van leegstaande panden. Toen hebben wij een aanbesteding uitgezet voor 4 partijen en die hebben jullie gewonnen.

Waarom koos je voor Livable als leegstandbeheerder in plaats van de concurrent?

Dat kwam door meerdere aspecten. De prijs-kwaliteitverhouding was gewoon goed. Jullie hebben toegevoegde waarde op sociaal gebied en ervaring met grootschalige projecten. Waarbij je als de overnemende partij ook nog eens te maken krijgt met bewoners en ondernemers die er al wonen/werken. Dat was een behoorlijke klus voor jullie om iedereen in 1 maand te bezoeken, opnieuw op contract te zetten en lopende issues over te nemen. Maar dat is goed verlopen. Het ging om 52 objecten met 82 units en dus bijna 2 keer zoveel mensen. En dat in de drukke decembermaand van 2022.

Wat hebben jullie bewoners gemerkt van de overstap naar een andere leegstandsbeheerder?

Door de vastgoedbeheerders van Livable is er met alle bewoners en ondernemers persoonlijk kennis gemaakt. Ook zijn enkele achterstallige klussen opgepakt waar de bewoners blij mee waren. Alle panden staan nu in het online beheersysteem Qaasaa. Zo kunnen de vastgoedbeheerders, de bewoners en wij als gemeente de lopende zaken bij panden monitoren. We zijn er allemaal op vooruit gegaan.

Livable_gemeentetilburg_stokhasseltlaan  Livable_gemeentetilburg_stadskantoor   Livable_gemeentetilburg_huub_stokhasseltlaan

Hoe ziet de afdeling vastgoed er bij de gemeente Tilburg uit? En welke collega’s werken in het online beheersysteem Qaasaa? 

De afdeling Vastgoed bij de gemeente bestaat uit 45 mensen en wordt onderverdeeld in een afdeling grond en gebouwen. Onder de afdeling grond valt vooral de aankoop en verkoop van grond en onder de afdeling gebouwen valt het beheer van al het vastgoed en worden de MJOP’s opgesteld. Tijdelijk beheer hoort bij afdeling grond, dan krijg je op termijn te maken met herontwikkeling en sloop. Mijn collega Roel en ik zijn degene die actief met Qaasaa werken.

Wat vind je het fijnst aan de samenwerking met Livable?

Er zijn zeer korte lijnen. Als wij jullie bellen krijgen we direct een vastgoedbeheerder aan de lijn en jullie kennen de bewoners persoonlijk. Het is fijn dat alles snel en doelmatig wordt opgepakt.
Jullie nemen veel werk uit handen, en al ons vastgoed is gevuld of wordt snel gevuld. (Huub zegt met een grote glimlach: Toen we startten met de aanbesteding heb ik gezegd: Als het niet bevalt stop ik met werken. Maar ik werk hier nog steeds!) Wij zijn tevreden!

Hoe worden de doelen van de gemeente Tilburg gehaald door de samenwerking met Livable?

Snelheid is belangrijk! Panden moeten snel met tijdelijke bewoners/ondernemers gevuld worden, panden moeten snel en correct opgeleverd worden, mensen moeten snel doorgeplaatst kunnen worden en wij moeten ten allen tijde weer snel over het vastgoed kunnen beschikken. Zo blijft het vastgoed optimaal beschermd, helpen we mensen tijdelijk uit de brand en verliest de gemeente geen tijd (en geld).

Heb jij net als Huub behoefte aan een leegstandsbeheerder met het KLB-keurmerk op zak? Neem dan contact met ons op.

Nog een leuke review lezen? Lees het verhaal van gemeente Land van Cuijk.